woensdag 30 januari 2013

Javea 3

Naranjal is een niet al te grote, rustige camping. Heel saai eigenlijk. Maar van mij moet je geen positieve kwalificaties over campings verwachten want ik heb het daar niet zo op. Hekken, omslachtige incheckprocedures, honden aan de lijn, hutje mutje op elkaar (vooral in Spanje), geen uitzicht behalve op de camper of caravan van de buren... En toch zijn er steeds meer camperaars die uitsluitend op campings overnachten, voornamelijk omdat ze menen dat overnachten op camperplaatsen en vrije- of gedoogplaatsen niet veilig is.
Is dat zo?
Ik denk dat het wel meevalt. Als je goed uit je doppen kijkt en je verstand gebruikt kan je op tal van plaatsen buiten campings prima overnachten. Er zijn een paar plekken waar je beslist NIET moet gaan staan. De belangrijkste daarvan is een parkeerplaats langs de snelweg. Ik hoor ook de verhalen over overvallen en inbraken - meestal uit de tweede hand en zelden van iemand die het zelf heeft meegemaakt. Als ik dan vraag waar precies, dan is niet zelden het antwoord: op een grote verlichte parkeerplaats langs de snelweg, "en we waren nog wel midden tussen de vrachtwagens gaan staan".
En dat is nu precies de plek waar je niet moet gaan staan. Als er ergens gespuis rondloopt dan is het daar. En zo is het met elke parkeerplaats langs doorgaande routes.
Waar sta je dan wel veilig?
Op plekken waar geen gespuis rondloopt.
Zoals?
Langs een donker paadje midden in het bos. Dat lijkt griezelig maar gegarandeerd dat daar niemand op zoek is naar iets dat de moeite van het overvallen waard is. Wat moet een  dief in het bos? Een boom stelen?
Als je op die manier denkt en je overnachtingsplek uitkiest is de kans dat je iets overkomt buitengewoon klein.

Geef mij maar een vrije plek met uitzicht op een mooi meer, of op de zee, of langs een rivier, of in een natuurgebied, of midden in een mooi dorp, of naast de kerk. Voor mij is dat pas camperen.

Maar voorlopig staan we nu even rustig op de camping. Niet omdat het veilig is maar omdat het veilig voelt. Achter hekken en slagbomen en hutje mutje op elkaar. Wie dat gevoel van veiligheid prefereert boven het gevoel van vrijheid, en misschien wel een beetje spanning, moet op de camping gaan staan en mij lekker laten kletsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten